W niedzielę, 10 stycznia 2010 r., odbył się XVIII finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Po raz kolejny pieniądze były zbierane na sprzęt medyczny dla dzieci z chorobami nowotworowymi. W całym kraju zebrano łącznie ok. 36 mln zł.

Jak co roku, z Gniezna do Niechanowa wyruszył tradycyjny już skład pociągu wąskotorowego "Bigos Express". Opłatą za przejazd był datek, złożony na rzecz Orkiestry. Pociąg poprowadził parowóz Px48-1919. W składzie pociągu znalazły się 3 rumuńskie wagony typu A20DP, o oznaczeniu Bxhpi. Z racji dużego zainteresowania podróżnych doczepiono dodatkowy, czwarty wagon. Ciężkie warunki (śnieg na torach, oblodzenie szyn) wymogły na organizatorze przydzielenie do pomocy lokomotywy spalinowej Lxd2-343, która znalazła się na popychu składu. Niestety, zima pokazała, na co ją stać - pociąg w połowie drogi do Niechanowa (okolice wsi Żelazkowo) zmienił kierunek jazdy z powodu niemożności podjechania pod wzniesienie i był zmuszony powrócić do Gniezna.

Na stację kolejki wąskotorowej w Gnieźnie zajechał również transporter opancerzony SKOT wraz z gnieźnieńskimi sympatykami ASG, którzy w wojskowych mundurach i kwiatami w lufach broni kwestowali na rzecz Wielkiej Orkiestry.

Lxd2-343 po sformowaniu składu wraz z Px48-1919 i 3 rumuńskimi wagonami A20DP oczekuje początku imprezy.
Z innego ujęcia.
Lxd2-343 oraz Px48-1919. Z lewej wagon 1Aw z Fabryki Wagonów w Świdnicy, a z prawej A20DP z Rumunii - oba posiadają oznaczenie Bxhpi.
Napełnianie wodą tendra peiksa.
Rzut oka na gnieźnieńską "wąską" stację - po prawej wagon Bxhpi w malowaniu PKP, pośrodku budynek dworca, a po lewej kolorowe, rumuńskie wagony A20DP.
I po powrocie z krótkiej wycieczki.
Niezwykle fotogeniczny parowóz przyciągał uwagę licznych pasażerów.
Synchroniczny wjazd do szopy Px48-1919 i Lxd2-343.
Px48-1919 przed szopą.
Rumun w kłębach spalin zamyka krótką procesję lokomotyw i jednocześnie niedzielną imprezę Wielkiej Orkiestry na wąskich torach w Gnieźnie.