Grodziska Kolej Drezynowa po raz kolejny zorganizowała imprezę kolejową z pociągiem specjalnym. Stowarzyszenie ma już na koncie organizację takich imprez jak "Gagarinem przez Bory Tucholskie" czy też "Szwajcaria Czarnkowska" z lokomotywą Ol49-59. Przejazd odbył się 19 września 2010 r.

Skład pociągu:

SU45-147 + Bp + Bp + Bp (wszystkie w oliwkowym malowaniu)

Pociąg specjalny pojechał trasą:

Krzyż - Piła - Mirosław Ujski - Piła - Krzyż - Lubcz - Krzyż

Odcinek Piła - Mirosław Ujski to fragment linii nr 374 z Piły Głównej do Bzowa Goraj. Linię oddawano do użytku etapami - najpierw w 1897 r. otwarto odcinek Bzowo Goraj - Czarnków, później w 1912 r. odcinek Czarnków - Jabłonowo Wielkopolskie by ostatecznie w rok później połączyć się z Piłą Główną. W niedługo potem linia znalazła się po obydwu stronach granicy polsko - niemieckiej. Ruch pociągów po stronie polskiej odbywał się do stacji Ujście Południe, a obywatele niemieccy mogli dojechać tylko do Ujścia Noteckiego. Granicą był most na rzece Noteć. Po wkroczeniu wojsk niemieckich do Polski w 1939 r. przez most znowu zaczęły kursować pociągi. W ostatnim roku wojny, w 1945, został on wysadzony w powietrze i odbudowany dopiero w 20 lat później. Wraz z początkiem 1989 r. przewozy pasażerskie na odcinku Piła Główna - Czarnków zawieszono. W dwa lata później ten sam los spotkał odcinek Czarnków - Bzowo Goraj. Obecnie raz na jakiś czas na odcinkach Czarnków - Bzowo Goraj oraz Piła - Mirosław Ujski można spotkać pociągi towarowe. W Ujściu znajduje się huta szkła "Ujście", a w Mirosławiu wytwórnia podkładów strunobetonowych.

Kolejną gratką był odcinek Krzyż - Lubcz. Jest to niewielki fragment linii o dawnym numerze 412 z Wałcza do Krzyża. Linia powstawała w dwóch etapach - najpierw w 1899 r. oddano do użytku odcinek Krzyż - Człopa, a później w 1904 r. odcinek Człopa - Wałcz. Ruch pasażerski na linii został zawieszony na początku lat 90. Wiosną 2009 r., po dokonaniu niezbędnych napraw, linię udrożniono i znów stała się przejezdna. Przejechało tędy 8 par pociągów towarowych z kruszywem. Dzięki temu epizodowi przejazd pociągu specjalnego do Lubcza był możliwy.

Była to pożegnalna impreza fiatów z Krzyża, ponieważ od nowego rozkładu jazdu przeznaczono dla nich mniej pracy. Jednak w zimie dzielnie pełniły służbę, zastępując lekkie autobusy szynowe w nierównej walce ze śniegiem.

W kilka miesięcy po przejeździe specjalnym lokomotywa SU45-147 została odstawiona z racji przejechanych kilometrów.

Tablica kierunkowa pociągu specjalnego przed wyruszeniem z Krzyża.
Krzyż, peron 3, widok na budynek dworca. W oczekiwaniu na pasażerów.
Krzyż. Obok SA133-006 oczekuje na odjazd jako poc. Krzyż - Gorzów Wielkopolski.
Z lokomotywy zdjęto oznaczenie "PKP".
Herburtowo - pierwszy fotostop z wiaduktu nad torami. Trzeba przyznać, że wszystkie fotohalty zostały przeprowadzone bardzo sprawnie, bez marudzenia i przepychanek z osobami goniącymi skład samochodami.
Biernatowo. Po zatrzymaniu pod semaforem wjazdowym i opróżnieniu wagonów z podróżnych pociąg specjalny wjeżdża na stację.
Biernatowo, raz jeszcze. Ujęcie z torem dodatkowym, dalej widać semafor wyjazdowy w kierunku Krzyża.
Biernatowo, budynek dworca. Imprezowemu składowi przygląda się sympatyczna dyżurna.
Trzcianka. Widok z placu ładunkowego na skład i budynek dworca.
Trzcianka. Pociąg specjalny wyjeżdża ze stacji.
Okolice p.o. Stobno. Pociąg specjalny na fotostopie mija dom wielorodzinny położony na skraju lasu.
Portret pociągu specjalnego na stacji Piła Główna. Przyjechaliśmy koło 15 minut przed czasem i za kilka chwil ruszymy w dalszą drogę do Mirosławia Ujskiego.
Linia do Mirosławia, odcinek Piła Główna - Sosnówka. Pierwszy fotostop po wyjeździe z Piły. Co ciekawe, kolejny został wykonany ok. sto metrów wcześniej przy przejeździe kolejowym - chyba wynikło jakieś nieporozumienie. Kilkanaście metrów wcześniej od linii odchodzi bocznica, kończąca się przy Hurtowni Materiałów Budowlanych Wodan Sp. z o.o.
Fotostop wspomniany już wcześniej - przy przejeździe kolejowym i odgałęzieniu się linii do Wodanu. Tak swoją drogą był to jeden z dodatkowych, nadprogramowych fotostopów.
Okolice Motylewa. Zatrzymanie w lesie. Również fotostop dodatkowy.
Motylewo. Przejazd kolejowy na DK 11.
Ujście Noteckie. Fotostop na opuszczonej stacji.
Pociąg zatrzymany, czas na wspinaczkę. Preludium do głównego fotostopu imprezy. Widok na równinny krajobraz Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Wzdłuż linii kolejowej płynie Noteć.
Gwoźdź programu - widok z moreny czołowej w Ujściu. W dali majaczy stacja Ujście Południowe. Rzeka w przeszłości stanowiła granicę pomiędzy Polską a Prusami.
Ujście Południowe - Mirosław Ujski. Planowy fotostop w leśnym przekopie.
Mirosław Ujski, miejsce przeznaczenia. Skład pozuje do zdjęć w pobliżu budynku dworcowego.
Fiat oblatuje skład.
Maszyna dojeżdża do składu od strony Piły. Po posileniu się grochówką i chlebem ze smalcem wyruszyliśmy w drogę powrotną do Krzyża.
Powrotna tablica kierunkowa.
Piła Główna. Droga z Mirosławia obyła się bez fotostopów.
Stobno po raz kolejny. Pociąg przejeżdża w pobliżu kamienicy, wybudowanej w "kolejowym" stylu.
Stobno. W dali po prawej widoczna krawędź peronowa przystanku osobowego.
Trzcianka. Motyw z nastawnią i semaforami wyjazdowymi w stronę Krzyża.
Przystanek: Siedlisko Czarnkowskie.
Siedlisko Czarnkowskie. Pociąg specjalny rusza z przystanku.
W lesie pomiędzy Biernatowem a Wieleniem Północnym.
Imprezowy skład wykonuje najazd pod wiaduktem w okolicy Herburtowa.
Z powrotem w Krzyżu. Skład przemanewrował na peron 5., skąd ruszy tyłem do Lubcza Małego. W Lubczu nie było możliwości oblotu składu. Po prawej bezrobotny EN57-2004.
5. peron widziany z 5. peronu.
Gotowy do ruszenia w drogę.
Lubcz Mały, koniec trasy. Dalej tory jeszcze są, ale do samej następnej stacji - Huty Szklanej - już nie dochodzą.
Lubcz Mały. Na zdjęciu dwa Fiaty.
Lubcz Mały. Imprezowy pociąg rusza do Krzyża. Po prawej widać fragment młyna. W Lubczu znajdowała się tylko jedna krawędź peronowa.
Wyjazd z Lubcza.
Fotostop w okolicy wsi Brzegi.
Fotostop przy ogródkach działkowych. Kilka metrów za mną znajdował się semafor wjazdowy na stację.
Ostatni z fotostopów imprezy. Wjazd na stację Krzyż, z boku kolejarska kamienica.
Ujęcie bardziej z boku.
I z nieco szerszego kąta.
Krzyż, peron 5., koniec przejazdu specjalnego. Posiłek wliczony w cenę biletu, specjalne ulgi dla dam towarzyszących, nadprogramowe fotostopy, brak konfliktów na linii organizatorzy - goniący samochodami - czego chcieć więcej? Więcej takich imprez! Dziękuję za przejazd i z niecierpliwością czekam na kolejne!